I det hus där jag lever mitt sommarliv finns ingen spegel i badrummet. Eller i vårt sovrum. Eller i hallen. Det finns en lite grumlig spegel i köket och en lite mindre grumlig spegel i systerns och svågerns sovrum. Men det är det. Det finns inte en enda helkroppsspegel i hela huset.
Det finns en befrielse i spegelfriheten som jag inte anade förrän den blev mig given. Det är skönt att inte börja dagen med att möta sin egen spegelbild. Det är lite härligt att jag oftast är vaken någon timme innan jag sett hur jag ser ut. Konstigt snabbt vänjer man sig vid att tvätta tänder och ansikte utan att spana in sitt eget ansikte. Konstigt snabbt vänjer man sig vid att ha rätt dålig koll på hur man ser ut.
När speglarna är mindre tillgängliga tänker jag väldigt mycket mindre på hur jag klär mig och sminkar mig och har mitt hår. Så jag sminkar mig ungefär en dag i veckan, plattar håret ungefär var fjärde gång jag tvättar håret och klär mig i det som finns närmast till hands.
Jag ser klok ut ganska få dagar. Mitt yttre mår i sanning inte bra av att leva ett spegelfritt liv och dessutom omge mig med människor som älskar mig villkorslöst. Men mitt inre och min själ mår så väldigt väl. Och om vale finns där är valet löjligt lätt.

En av alla de där många sommardagarna då smink och hår och stil fick ge vika för andra värden.















